מבצע חורף - הנחות על מבחר ספרים, כעת באזור המבצעים.
>'בפלסטינה. בנכר.'
מידע נוסף
מו"ל:
שנה:
2004
דאנאקוד:
45-201025
ISBN:
965-493-188-5
עמודים:
166
שפה:
משקל:
240 גר'
כריכה:
כריכה רכה

'בפלסטינה. בנכר.'

השבועון 'אוריינט' בין 'גלות גרמנית' ל'עליה יקית'

תקציר
ה'אוריינט', שבועון בשפה הגרמנית שיצא לאור בשנים 1942–1943 בעריכת וולפגנג יורגראו וארנולד צווייג, היה אחת התופעות התרבותיות הייחודיות של העלייה דוברת הגרמנית בארץ ישראל. מאביב 1942 עד לחיסולו באביב 1943 הוא שימש ביטאון ליהודים יוצאי השמאל הגרמני המרכז אירופי שהגיעו ארצה מאימת השלטון הנאצי בארצם. בנטייתו הפוליטית השמאלנית, ברקע הלא ציוני של אנשיו ובבדלנותו התרבותית והפוליטית היה ה'אוריינט' סמן קיצוני בקשת העיתונות של העלייה הגרמנית ועל כן העלה את חמתם של רבים בחברת היישוב. בה בעת היה השבועון הארץ ישראלי חלק מעיתונות השמאל הגרמני הגולה שיצאה לאור ממוסקווה ועד ניו יורק, מפריז ועד בואנוס איירס.
תופעת ה'אוריינט' טרם נבחנה במחקר מונוגרפי. הספר פורס את קורות השבועון ומנתח את הסוגיות המרכזיות שנידונו בו מכמה היבטים היסטוריים: השבועון כחלק מן הגלות הפוליטית מהרייך השלישי; השבועון בראי תולדות יהדות מרכז אירופה; השבועון כמרכיב ייחודי בפסיפס התרבותי והפוליטי של היישוב העברי. הספר פותח צוהר לעולמם של אינטלקטואלים ופעילים פוליטיים לא ציונים שנעקרו מארצות מוצאם בשנות הרייך השלישי והגיעו לארץ ישראל, לחברה שהאידאולוגיה השלטת בה חתרה לבניין אומה עברית.
ביקורות ועוד
קתדרה, מאת ד"ר גלילי שחר, אוקטובר 2006
"אברהם פרנק [...] אל הספרות הענפה הדנה בעלייה החמישית, נתווסף עתה הספר הנ"ל בבחינת תאור היסטורי ראשוני ואף ייחודי של הסופרים, העיתונאים והוגי הדעות מהחוגים הנ"ל שיסדו את ""אוריינט" [...]. תקצר היריעה באם נרצה לתאר את כל הסוגיות שהמחבר דן בהן - בסגנון מרתק וקריא ביותר - אשר הטביעו את חותמן על "האוריינט". [...] המתעניין בהיסטוריוגרפיה של העלייה החמישית יעשה טוב אם ייטול ספר זה לידיו על מנת להרחיב את דעתו על הלך רוחות של מגזר שולי אך לא מבוטל שלה" - MB (ידיעון של אירגון עולי מרכז אירופה), ספטמבר-אוקטובר 2004 
  • ספר מודפס
    $22
    $25
הנחת אתר ספר מודפס
$25 $22
הוספה לסל