מבצע חורף - הנחות על מבחר ספרים, כעת באזור המבצעים.
>הצנזור, העורך והטקסט
מידע נוסף
מו"ל:
בשיתוף:
  • המכון למדעי היהדות ע"ש מנדל, האונ' העברית
שנה:
2005
דאנאקוד:
45-151106
ISBN:
965-493-220-2
עמודים:
277
שפה:
משקל:
540 גר'
כריכה:
קשה

הצנזור, העורך והטקסט

הצנזורה הקתולית והדפוס העברי במאה השש עשרה

כרך כינוסים, סדרת מוספים, 2
בעריכת:
תקציר

השלב המרכזי בתהליך המעבר של התרבות העברית לדפוס נעשה בבתי הדפוס העבריים באיטליה במאה השש עשרה. בבתי דפוס אלה, שהיו ברובם בבעלות נוצרית, נקבע הן הנוסח הן העיצוב של הספרות הקנונית היהודית ועוצבו סוגות ספרותיות חדשות. בבתי הדפוס התקיים מפגש מרתק בין מלומדים יהודים, מלומדים נוצרים ומומרים שהועסקו כעורכים וכמגיהים. בה בעת התפתח באיטליה מנגנון פיקוח על הדפוס העברי כחלק מהתמסדות הצנזורה על הספרות בכלל. הצנזורים, בדרך כלל מומרים, עסקו במחיקת קטעים מהספרות העברית כתנאי לאישור הדפסתם והפצתם.

הספר הצנזור, העורך והטקסט עוקב אחרי התפתחות הצנזורה הקתולית שהוטלה על הספרות העברית, ובוחן את מקומה ביחס לגורמים אחרים שעיצבו את עריכת הספרים בעת המעבר לדפוס. הספר מראה, במישור האחד, שהפיקוח על הספרות העברית היה חלק מהתפתחות מנגנון הפיקוח על ספרות בכלל. במובן זה יש לקשור את הצנזורה אל ה'הבראיזם' -- העניין הרחב של מלומדים נוצרים בספרות העברית הבתר-מקראית. במישור השני, הספר מנסה לעמוד על האופן שבו השתתפה הצנזורה בעיצוב המחודש של השיח היהודי, לצד סופרים, עורכים וקוראים. פעילותם של הצנזורים השתלבה בתהליכים תרבותיים מרכזיים בעולם היהודי, גם אם מגמתם המוצהרת הייתה להביא להמרת דתם של היהודים. הדיון על הצנזורה הקתולית במאה השש עשרה פותח אפוא צוהר המאיר היבטים בתהליך המעבר למודרניזציה.

ביקורות ועוד

"חיבור מרתק וחדשני בעל תובנות חריפות, לא רק בהיבטיו התוכניים אלא גם בדרך העיון הייחודית, שהיא בבחינת המיטב משולחנו וממעבדתו של ההיסטוריון". ערוץ 7 פרס שזר לחקר תולדות ישראל, אוקטובר 2006
"טקסט" - ישראל וארץ ישראל - אוקטובר 2005