מבצע חורף - הנחות על מבחר ספרים, כעת באזור המבצעים.
>מערכונים
מידע נוסף
מו"ל:
שנה:
2017
דאנאקוד:
45-301165
ISBN:
978-965-7755-98-3
עמודים:
250
שפה:
משקל:
400 גר'
כריכה:
רכה
סדרה:
תקציר

"הייתי הראשון שהמחיז את הדמיונות והמחשבות החבויות של הנפש... חיברתי באותו זמן כעשרים או שלושים קומדיות, שכולן דוקלמו מבלי שזכו למנחת מלפפונים או לדברים אחרים הראויים לזריקה: הן השלימו את מסלולן ללא שריקות, צעקות או המולות". (מיגל דה סרוונטס, מתוך ההקדמה למערכונים)

מערכונים הם מחזות קצרים, מבדרים ומשעשעים המופיעים בקומדיה בדרך כלל בין מערכה אחת לשנייה לצורך גיוון או בידור - זכו לפופולריות רבה לקראת סוף המאה השש-עשרה ובמאה השבע-עשרה. מיגל דה סרוונטס נחשב למחבר מערכונים מחונן ומקורי במיוחד.

במרכזם של כל המערכונים עומדים קונפליקטים מוסריים בעלי השלכות חברתיות: תאוות בצע ונישואים בין גבר בא בימים לבחורה צעירה בהזקן הקנאי; חוסר נאמנות בין בני זוג במערת סלמנקה; הדעות הקדומות בחברה בתאטרון הבובות המופלא ובהבחירה לראשות העיר דגנסו; חיי הבטלה בהבסקי המתחזה; ההשפלה האנושית בהסרסור האלמן; חוסר יעילותו של המִנהל הציבורי בהשופט הפוסק בדיני גירושים, או מאבק המעמדות בהשומר הדאגן. זה הומור במובן העמוק של המילה, ומפתיע לגלות גם את תפקידה המשוחרר של האשה.

המערכונים בגרסתם השלמה רואים אור לראשונה בעברית בתרגומו הקולח של מנחם ארגוב. אחרית הדבר מאת פרופ' רות פיין מהאוניברסיטה העברית בירושלים מקרבת אותם לקורא ומדגישה את האקטואליות שלהם גם כיום.

ביקורות ועוד

רדיו 103 FMבני ציפר, סופר, משורר ועיתונאי, מדבר על 'מערכונים' בתכניתה של רבקה מיכאלי
"המערכונים קריאים, מעניינים ומשעשעים חלקם ומקוממים בחלקם האחר אבל כולם רלוונטיים להיות ולמעשה טבע האדם לא השתנה ב-500 השנים האחרונות ולכן התנהגות אנושית היא משהו שאפשר לזהות גם בספרים ומחזות ישנים כך שאין שום חידוש בזיהוי הרלוונטיות שאני מתאר אותה. בעיני ספר שהוא פנינה מיוחדת ונהדר שתרגמו זאת"שניר פלג, ספטמבר 2017
נוריתה, ספטמבר 2017